Kako učiti

  1. ČVRSTO ODLUČITI UČITI

 

a) motivirati se za učenje

  • treba razlikovati „ne mogu“ i „neću“
  • treba si postaviti cilj – što želim ostvariti?
  • treba postaviti očekivanja – koliko mogu ostvariti?
  • treba biti određen – kako ću to ostvariti?
  • treba biti realan – postaviti zahtjeve koje mogu ispuniti, uzimajući u obzir svoje mogućnosti i sposobnosti
  • posljedica naše svjesne odluke da ćemo se početi mijenjati danas jest osjećaj zadovoljstva
  • treba početi odmah s učenjem, a ne odugovlačiti
  • svaki uspjeh je dodatna motivacija za daljnji rad
  • pokušaj se zainteresirati za sadržaje koje učiš, ocjena nije dovoljna motivacija za rad
  • imaš pravo pogriješiti – i na greškama se uči

 

b) navika mjesta

  • dobro je imati stalno mjesto za rad
  • treba ukloniti sve iz okoline što ometa učenje
  • prije učenja treba pripremiti radno mjesto
  • radno mjesto treba biti dobro osvijetljeno
  • u sobi treba biti primjerena temperatura (ugodno, ni vruće ni hladno)
  • uči se na stolici – krevet je izvrsno mjesto za odmor i opuštanje, ali ne i za učenje

 

c) navika vremena

  • planiraj tjedno učenje prema rasporedu predmeta u školi, ali i drugim izvanškolskim aktivnostima i obavezama
  • planiraj dnevno učenje, treba učiti svaki dan kako se ne bi suočili s gomilom informacija koje ne možemo savladati
  • treba osigurati dovoljno vremena za učenje
    • nastava
    • odmor poslije jela
    • pregledavanje bilježaka s nastave i njihova dopuna
    • izrada domaćih zadaća koje si dobio tog dana
    • učenje predmeta koje si danas imao u školi
    • ponavljanje naučenog gradiva iz predmeta što ih imaš sutra
  • odmori poslije određenih cjelina
  • uči prvo lakše, potom teže, pa opet lakše predmete
  • dobro je početi s učenjem u isto vrijeme u danu i ne odlagati početak učenja
  • i kad nismo raspoloženi treba se držati plana

 

d) navika učenja na nastavi

  • bilježi na nastavi
  • odmah nakon nastave kod kuće dopuni bilješke koristeći se udžbenikom ili drugim sredstvom
  • pažljivo slušaj dok nastavnik ispituje

 

 

  1. UČI AKTIVNO

 

a) dobro odredi svrhu i razinu do koje treba naučiti gradivo – što se od nas očekuje

  • prepoznavati – vježbaj njezino prepoznavanje u različitim smislenim cjelinama
  • reproducirati – ponavljaj u izvornom obliku
  • prepričati – pri prepričavanju moraš očuvati smisao sadržaja
  • rješavanje problema – vježbaj rješavati različite tipove zadataka
  • primijeniti – primjena znanja u svakodnevnom životu

 

b) uobičajene aktivnosti učenja:

  • slušanje
  • čitanje
  • podcrtavanje važnih dijelova sadržaja
  • bilježenje sažetaka pročitanog sadržaja, važno je učiti s olovkom u ruci
  • prilikom učenja novih i važnijih dijelova gradiva dobro je koristiti mnemotehnike, mentalne mape, brzo čitanje, izrada vlastitih skica i sl.
  • samostalno prepričavanje i samoispitivanje obrađenog gradiva, poučavanje drugih
  • raspravljanje i suprotstavljanje mišljenja o problemima u gradivu
  • samostalno rješavanje problemskih zadataka

 

  1. UČI DOBRIM REDOSLIJEDOM

 

  • planiraj vrijeme učenja
  • uredi radno mjesto za učenje
  • dobro odredi svrhu i razinu do koje treba naučiti gradivo
  • pregledaj cijeli sadržaj, orijentiraj se u gradivu koje moraš naučiti
  • samostalno postavi pitanja
  • čitaj tekst tražeći glavnu misao
  • u tekstu treba obraćati pozornost na tablice, grafikone, slike, crteže…
  • razmišljaj o pročitanom, učiti treba s razumijevanjem
  • ako ne razumiješ, pitaj
  • sažmi i glasno ponovi sažetak poglavlja što si ga obradio
  • pregledno poveži obrađeno gradivo i prepričaj ga
  • pronađi bitne dijelove sadržaja
    • objasni značenje svih ključnih pojmova u tekstu i njihove odnose
    • povezuj nove pojmove s već naučenim, iz istog ali i drugih predmeta
    • povezuj sadržajne jedinice u složene smislene cjeline, grupiraj informacije

 

  1. SPRIJEČI ZABORAVLJANJE

 

  • gradivo koje se želi zapamtiti na duži rok treba „prenaučiti“
  • koristi mnemotehničke postupke, mentalne mape i vlastite skice
  • odmori se nekoliko minuta između cjelina
  • napravi duži odmor između učenja gradiva iz različitih premeta
  • češće kratko ponavljaj gradivo koje treba doslovno reproducirati
  • zaboravljanje je najveće neposredno poslije učenja, stoga treba ponavljati češće u kraćem vremenskom periodu (dobre bilješke tu su od velike pomoći)

 

  1. TREBA SE PRIMJERENO NAGRAĐIVATI ZA UČENJE - do trenutka kada će učenje za tebe postati nagrada sama po sebi

Nagrađivanje bez stvaranja loših navika - npr. zdrave grickalice, prirodni sok, razgibavanje, kratka šetnja po stanu i sl. umjesto čokolade i kolača u većim količinama, bježanje na Internet, gledanje TV i sl.)