Kako učiti
- ČVRSTO ODLUČITI UČITI
a) motivirati se za učenje
- treba razlikovati „ne mogu“ i „neću“
- treba si postaviti cilj – što želim ostvariti?
- treba postaviti očekivanja – koliko mogu ostvariti?
- treba biti određen – kako ću to ostvariti?
- treba biti realan – postaviti zahtjeve koje mogu ispuniti, uzimajući u obzir svoje mogućnosti i sposobnosti
- posljedica naše svjesne odluke da ćemo se početi mijenjati danas jest osjećaj zadovoljstva
- treba početi odmah s učenjem, a ne odugovlačiti
- svaki uspjeh je dodatna motivacija za daljnji rad
- pokušaj se zainteresirati za sadržaje koje učiš, ocjena nije dovoljna motivacija za rad
- imaš pravo pogriješiti – i na greškama se uči
b) navika mjesta
- dobro je imati stalno mjesto za rad
- treba ukloniti sve iz okoline što ometa učenje
- prije učenja treba pripremiti radno mjesto
- radno mjesto treba biti dobro osvijetljeno
- u sobi treba biti primjerena temperatura (ugodno, ni vruće ni hladno)
- uči se na stolici – krevet je izvrsno mjesto za odmor i opuštanje, ali ne i za učenje
c) navika vremena
- planiraj tjedno učenje prema rasporedu predmeta u školi, ali i drugim izvanškolskim aktivnostima i obavezama
- planiraj dnevno učenje, treba učiti svaki dan kako se ne bi suočili s gomilom informacija koje ne možemo savladati
- treba osigurati dovoljno vremena za učenje
- nastava
- odmor poslije jela
- pregledavanje bilježaka s nastave i njihova dopuna
- izrada domaćih zadaća koje si dobio tog dana
- učenje predmeta koje si danas imao u školi
- ponavljanje naučenog gradiva iz predmeta što ih imaš sutra
- odmori poslije određenih cjelina
- uči prvo lakše, potom teže, pa opet lakše predmete
- dobro je početi s učenjem u isto vrijeme u danu i ne odlagati početak učenja
- i kad nismo raspoloženi treba se držati plana
d) navika učenja na nastavi
- bilježi na nastavi
- odmah nakon nastave kod kuće dopuni bilješke koristeći se udžbenikom ili drugim sredstvom
- pažljivo slušaj dok nastavnik ispituje
- UČI AKTIVNO
a) dobro odredi svrhu i razinu do koje treba naučiti gradivo – što se od nas očekuje
- prepoznavati – vježbaj njezino prepoznavanje u različitim smislenim cjelinama
- reproducirati – ponavljaj u izvornom obliku
- prepričati – pri prepričavanju moraš očuvati smisao sadržaja
- rješavanje problema – vježbaj rješavati različite tipove zadataka
- primijeniti – primjena znanja u svakodnevnom životu
b) uobičajene aktivnosti učenja:
- slušanje
- čitanje
- podcrtavanje važnih dijelova sadržaja
- bilježenje sažetaka pročitanog sadržaja, važno je učiti s olovkom u ruci
- prilikom učenja novih i važnijih dijelova gradiva dobro je koristiti mnemotehnike, mentalne mape, brzo čitanje, izrada vlastitih skica i sl.
- samostalno prepričavanje i samoispitivanje obrađenog gradiva, poučavanje drugih
- raspravljanje i suprotstavljanje mišljenja o problemima u gradivu
- samostalno rješavanje problemskih zadataka
- UČI DOBRIM REDOSLIJEDOM
- planiraj vrijeme učenja
- uredi radno mjesto za učenje
- dobro odredi svrhu i razinu do koje treba naučiti gradivo
- pregledaj cijeli sadržaj, orijentiraj se u gradivu koje moraš naučiti
- samostalno postavi pitanja
- čitaj tekst tražeći glavnu misao
- u tekstu treba obraćati pozornost na tablice, grafikone, slike, crteže…
- razmišljaj o pročitanom, učiti treba s razumijevanjem
- ako ne razumiješ, pitaj
- sažmi i glasno ponovi sažetak poglavlja što si ga obradio
- pregledno poveži obrađeno gradivo i prepričaj ga
- pronađi bitne dijelove sadržaja
- objasni značenje svih ključnih pojmova u tekstu i njihove odnose
- povezuj nove pojmove s već naučenim, iz istog ali i drugih predmeta
- povezuj sadržajne jedinice u složene smislene cjeline, grupiraj informacije
- SPRIJEČI ZABORAVLJANJE
- gradivo koje se želi zapamtiti na duži rok treba „prenaučiti“
- koristi mnemotehničke postupke, mentalne mape i vlastite skice
- odmori se nekoliko minuta između cjelina
- napravi duži odmor između učenja gradiva iz različitih premeta
- češće kratko ponavljaj gradivo koje treba doslovno reproducirati
- zaboravljanje je najveće neposredno poslije učenja, stoga treba ponavljati češće u kraćem vremenskom periodu (dobre bilješke tu su od velike pomoći)
- TREBA SE PRIMJERENO NAGRAĐIVATI ZA UČENJE - do trenutka kada će učenje za tebe postati nagrada sama po sebi
Nagrađivanje bez stvaranja loših navika - npr. zdrave grickalice, prirodni sok, razgibavanje, kratka šetnja po stanu i sl. umjesto čokolade i kolača u većim količinama, bježanje na Internet, gledanje TV i sl.)