Savjetovanje učitelja o etičkim smjernicama o umjetnoj inteligenciji i korištenju podataka u nastavi i učenju


24.5.2022.

Profesorica Smiljana Perić dobila je poziv za sudjelovanje u ekspertnoj grupi Europske komisije na temu umjetne inteligencije i to na temelju projekat koje provodi te je u veljači 2022. sudjelovala na događaju Secondary/VET education teachers' meeting on AI and data in education u kategoriji srednje škole.

Na satanku se govorilo o korištenju tehnologije umjetne inteligencije (AI) koja ima veliki potencijal za poboljšanje kvalitete obrazovanja. S obzirom na temu, bila sam u prilici reći nešto i o našem projektu Tehnologija u službi čovjeka koji se uvelike bavio tom tematikom te su učenici izrađivali digitalne sadržaje u kojima su predstavili velike  mogućnosti tehnologije u njihovom budućem profesionalnom razvoju ali i kao pomoć pri učenju. Isto tako promišljali su i o rizicima prikupljanja velikih količina podataka kao što su pitanja etike, privatnosti i zaštite podataka.

Rezultati Otvorenog javnog savjetovanja o novom Akcijskom planu za digitalno obrazovanje 2021. – 2027.  su ukazali na zabrinutost zbog privatnosti i etičkih implikacija prikupljanja i pohrane podataka, posebno putem tehnologija kao što je AI, koju je izrazio širok raspon sudionika. U tom kontekstu, u okviru prvog prioriteta Akcijskog plana, Komisija je predložila posebnu akciju za rješavanje etičkih implikacija i izazova korištenja umjetne inteligencije i podataka u obrazovanju i osposobljavanju.

U sklopu ove inicijative Komisija je osnovala stručnu skupinu za umjetnu inteligenciju i podatke u obrazovanju i osposobljavanju. Glavni zadatak grupe je pomoći Povjerenstvu u pripremi pozadinskog izvješća i etičkih smjernica u području umjetne inteligencije i podataka u podučavanju i učenju za edukatore, na temelju Etičkih smjernica za pouzdanu umjetnu inteligenciju.

Korištenje digitalnih obrazovnih resursa (sadržaja i povezanih usluga ili namjenskih alata) ili alata za digitalno školovanje dovodi do golemog proizvodnog prikupljanja i analize podataka. Otvara nove mogućnosti djelovanja – posebice s tehnikama umjetne inteligencije: personalizacija učenja, traženje relevantnih informacija i dokumenata, suradnički rad i rješavanje problema, rješenja za učenike s posebnim potrebama, pomoć učiteljima i studentima. Također zahtijeva svijest i bolje znanje na školskoj razini o prilikama i točkama pažnje. Zahtijeva da naši obrazovni sustavi djeluju etički u ljudskom razvoju mladih učenika uzimajući u obzir pravni kontekst koji se razvija. Stoga u transformaciji svojih uobičajenih digitalnih praksi nastavnici i učenici mogu donositi informirane odluke o relevantnosti, korisnosti i učinkovitosti rješenja koja mobiliziraju prikupljanje i obradu podataka pomoću AI tehnika.

Zbog gore navedenog Komisija je odlučila ugostiti dva događaja za učitelje iz 27 država članica, koji sudjeluju u aktivnostima eTwinninga da bi dobila uvid u korištenje AI i podataka u obrazovanju. 

Na sastanku se u grupi razgovaralo o različitim temama vezanim uz AI:

  • Koji je najuzbudljiviji/vrjedniji aspekt AI za poučavanje i učenje?
  • Što vas brine o načinu na koji bi se umjetna inteligencija mogla koristiti za podršku podučavanju i učenju?
  • Koji su ključni čimbenici u osiguravanju da se AI i podaci mogu koristiti na pozitivan način u školam
  • Koja vam je podrška kao učitelju potrebna za rješavanje ovih kritičnih čimbenika?
  • Na temelju naše današnje rasprave i vaših vlastitih iskustava, koje ključne elemente treba pozabaviti etičkim smjernicama o AI i korištenju podataka?

 

24.5.2022.

Dnevne obavijesti


Križanićeva 4, 10000 Zagreb, Hrvatska

01/46-11-834